Contenu

pratique d'une langue vivante étrangère

Recherche simple Vous recherchez ...

espace pédagogique > 1er degré > langues vivantes

EMILE & MATHEMATIQUES : cycle 3

mis à jour le 13/06/2024


Vignette EMILE EPS

Ressources pour l'EMILE dans le domaine disciplinaire "Mathématiques" : Activités pour le Cycle 3

mots clés : EMILE, langues vivantes, primaire, DNL, mathématiques


Nombres et calcul

- Utiliser et représenter les grands nombres entiers, des fractions simples, les nombres décimaux


illustration Notions Ressources Elements linguistiques
 
Fractions : comparer fractions, nombres
décimaux et pourcentages
 
Capsule vidéo BBC « How do I compare fractions, decimals and
percentages?
»


10 out of 100, can be described as 10 per cent (10%) as a
percentage, one tenth (1/10) as a fraction, and as nought
point one (0,1) as a decimal fraction. They all mean exactly
the same thing.
 
 
Fractions
 
Fiches de préparation
anglaises « Fractions » for year 2 (10 lessons)
Relate haves and quarters to division – identify the parts of a
fraction – identify halves, thirds and quarters of a shape –
identify fractions of shapes with different numerators –
identify unit fractions of quantity – identify fractions of
quantity and shape – identify equivalent fractions -
 
 
fractions
 
Fiches de préparation
anglaises « Fractions » for year 3 (15 lessons)
Describe the part whole relasionship – parts that are equal
and parts that are unequal – unit fractions – unit and non
unit fractions – non unit fractions of quantities – comparing
fractions with the same denominator – compare and order –
equivalent fractions adding/substracting fractions 
 
fractions décimales
 
Dossier pédagogique EMILE
« Tenths marathon in New York City »
One tenth – one hundredth - a die / dice – a strip of paper –
fold – read – write - It’s my/your turn - Throw the dice -
How much is it? Three tenths. 
 

Nombres et calcul

- Calculer avec des nombres entiers et des nombres décimaux

 

illustration Notions Ressources Elements linguistiques

Calcul mental : addition, soustraction,
multiplication
Atelier domino : les
fractions, les divisions

Vidéo de séance EMILE Séance
EMILE calcul mental classe de
CM1-CM2

 

Minus nine : minus ten plus one – seven times nine
– one point each – next – five seventh – one
hundred divided by ten equals 10

 

Calcul mental : les 4 opérations

 

Fiche de préparation EMILE
« Jeux mathématiques sur les nombres inférieurs à 100 » (CM)

 

en allemand

 

 

Calcul mental : multiplication

 

Fiche de préparation EMILE
« Jeux mathématiques interactifs mathématiques en
allemand
» (CM)

 en allemand

 

 

Calcul mental :
mutiplication et division par un multiple de 10

 

Capsule vidéo BBC
« How can multiples of ten make
multiplication easier?
»

 What’s 6 times 30? Think of 30 as 3 times 10. Then multiply 6 by the 3, which makes 18. And multiply 18 by the 10. 18 times 10 equals 180
If you’re dividing numbers that end woth a zero, you can start by dividing them by 10 ; 180 divided
by 10 is 18. And 20 divided by 10 is 2. Then you just need to divide 18 by 2, which equals 9.

 

 

Calcul mental : multiplier
de deux nombres à deux
chiffres en dé

 

Capsule vidéo BBC
«How do I multiply two-digit numbers more easily?»

 19 x 5. Split up the 19 (squadrons) into 1 group of 10 and another group of 9. 10 times 5 is 50. And 5 times 5 is 45. 50 add 45 is 95 (ships) altogether.
19 is only 1 away from 20. You can start by multiplying 20 times 5, which equals 100. Then we need to take away a (squadron) of 5. 100 take away 5 is 95 (ships) altogether.

 

Calcul mental : résolution de problèmes (prix)

 

Capsule vidéo BBC
« How can I work out new number facts? »

 18 credits for the pair. How much for 3 (cakes) ?
If 2 cakes cost 18 credits, then 1 cake will cost 18 divided by 2, which equals 9. That means 3 cakes will cost 3 times 9 credits, which equals 27 credits altogether.

 

Multiplication avec des
nombres décimaux

 

Fiches de préparation anglaises
« Decimals » for year 5 (lessons 1-4)

 Solve problems related to decimals – investigate
multiplying decimals – multiply decimals by whole
numbers (using a formal method)

 

Multiplication avec des nombres décimaux

 

Fiches de préparation anglaises
« Multiplication » for year 5
(1 lesson)

 Use a range of multiplication strategies

 

Calculs avec des nombres entiers et décimaux

 

Fiches de préparation anglaises
« Calculating with whole  numbers and decimals »
for year 5 (10 lessons)

 Represent decimals – represent multiplication and division by 10, 100 and 1000 – derive addition and subtract decimal facts – add/subtract decimal
numbers – use mental multiplication strategies - solve and represent decimal problems – represent two-digit multiplication – solve three by two-digit
multiplication – solve long multiplication problems

 

Calcul mental avec des nombres entiers et décimaux

 

Quiz interactif pour les élèves
« Maths quiz »

 Which of these is the same as 25/1000? What is 25 times 7? 10, 20, 30, 40… What is 0.79 add 0.23?
What is 9 add 9 add 9 add 9 add 9 take-away 7 
take-away 8?
Is 41 divisible by 3?
What is 81 takeaway 3 divided by 6? There are 6 boys and 9 girls.
What is the ratio of boys to girls? 

 

Grandeurs et mesures

- Comparer, estimer, mesurer des grandeurs géométriques avec des nombres entiers et des nombres décimaux : longueur (périmètre), aire, volume, angle

- Utiliser le lexique, les unités, les instruments de mesures spécifiques de ces grandeurs


illustration Notions Ressources Elements linguistiques
 
Unités de mesures (longueurs)
 
Fiche de préparation EMILE 
« Mathematics : the world of numbers
Lesson 1 Metric vs. Customary units »
(p192-207) tirée de l’ouvrage Teacher’s
guide on CLIL volume 2
(C4C CLIL for
children) – year 6 (CM2)
 
  3-4-5-6-digitnumbers
Unit of measurement for length (metric system and customary system): meter, kilometre, centimetre, millimetre, inch, yard, foot, mile, high, long, tall, length 
Planets: the Earth, the Moon and the sun
 
 
  Aire et périmètre
Fiches de préparation anglaises « Area
and perimeter
» for year 4 (lessons 1-10)
Area and perimeter – estimating – calculating – cm2
- m2
  Utiliser différentes unités de mesures Fiches de préparation anglaises
« Solving measures and money problems »
for year 4 (15 lessons)
 Choosing appropriate measures – converting between mm and cm/cm and m – capacity and mass
– convert the measures - time : marathon training – mone
  Volumes Fiches de préparation anglaises
« Volume » for year 5 (lessons 1-5)
Read scales when measuring volume – investigate
and explain cubed numbers – estimate the volume
of objects – describe volume in cubic units – convert
units of volume
 

Grandeurs et mesures

- Résoudre des problèmes impliquant des grandeurs (géométriques, physiques, économiques) en utilisant des nombres entiers et des nombres décimaux

 

illustration Notions Ressources Elements linguistiques
 
Résoudre des problèmes impliquant des longueurs, heures, masses

Fiches de préparation anglaises « Converting units of measure » for year 5 (15 lessons)
Convert between seconds, minutes and hours/between hours and minutes/between units of length/between grams and kilograms/miles and kilometres/units of mass/between pounds and kilograms – find the
perimeter – apply measures and conversions in context
 

Espace et géométrie

- se repérer et se déplacer dans l'espace en utilisant ou en élaborant des représentations

 

illustration Notions Ressources Elements linguistiques
 
Se repérer et se déplacer sur un quadrillage
(coordonnées)

Fiches de préparation
anglaises « Position and direction » for year 4
(5 lessons)
 Describe positions on a 2-D grid using coordinates – investigate
a problem – plot specified points and draw sides to complete a
given triangle – describe movements between positions and
translations of a given unit to the left/right or up/down
 
 

Espace et géométrie

- Reconnaître, nommer, décrire, reproduire, représenter, construire quelques solides et figures géométriques


illustration Notions Ressources Elements linguistiques
  Décrire quelques figures
géométriques
Fiches de préparation
anglaises « Shape and
symmetry
» for year 4
(lessons 6-10)
Compare and classify 2D shapes/quadrilaterals/right angled and equilateral triangles/isosceles and scalene triangles – solve problems using quadrilaterals and triangles
  Décrire quelques figures géométriques Fiches de préparation
anglaises « 2-D and 3-D shape » for year 5
(lessons 1-2 + 3-5)
Identify, describe and classify shapes based on the properties +
identify, describe and classify triangles – describe the properties of quadrilaterals
  Décrire les solides (prismes et pyramides) Capsule vidéo fondamentaux Canope
« The difference between prisms and pyramids »
Solids prisms : you have got edges, rectangular sides, and two identical faces.
Prisms : you have got edges, vertices. The base can have the shape of any type of polygon and all the other faces are triangles.
A prism has two identical ends that are identical polygons. All the
other sides are parallelograms. As for a pyramid, the base is a
polygon, all the other faces are triangles.
  Construire un pavage Fiche d’activité bilingue français/anglais (pour élèves anglophones
scolarisés en France) « Jeux mathématiques bilingues »
Diamonds : Using four diamonds of each color, form a hexagon while respecting the pattern of the tiles from the picture.
Triple diamonds : Fill the cubes below using several pieces from the ”material sheets”.
Combinations : Cover the set with the twenty-four pieces of the game.
The sphinxes : Cover the scale 2, scale 3 and scale 4 sphinxes with
scale 1 sphinxes.
Mac-Mahon’s squares : Here is a game formed with 24 squares. Two
squares can be placed side by side when the square’s sides have the
same color. Using more than 20 squares, form a rectangle.
  Patron d'un solide (pavé droit) Capsule vidéo fondamentaux Canope
« Drawing the net of a cuboid »
Draw the outline of your six rectangular faces. We have four outlines of your rectangular faces neatly lined up and the colors show your opposite faces.
There are several ways to draw the outlines of a net.
Now we just need to cut around the outlines and to fold it up along
the edges.
 
Espace et géométrie

- Reconnaître et utiliser quelques relations géométriques


illustration Notions Ressources Elements linguistiques
  Les angles Fiches de préparation anglaises « Shape
and symmetry
» for year 4 (lessons 1-5)
Compare and order angles – identify right
angles/acute and obtuse angles – solve problems
based on angles
  Axes de symétrie Fiches de préparation anglaises « Shape and symmetry » for year 4 (lessons 11-15) Identify lines of symmetry in 2-D shapes/in a pattern –
complete a simple symmetrical figure – investigate a
problem using symmetry
  Axes de symétrie Fiches de préparation anglaises
« Transformations » for year 5 (lesson 6-8)
Identify and describe reflections – describe reflections
using coordinates – reflect shapes along axes
 
auteur(s) :

Karine Dahéron - CPDLV Mayenne

éditeur(s) :

Vincent Beckmann - CPDLVER Loire-Atlantique

information(s) pédagogique(s)

niveau : tous niveaux

type pédagogique :

public visé : non précisé

contexte d'usage :

référence aux programmes :

haut de page

pratique d'une langue vivante étrangère - Rectorat de l'Académie de Nantes